Työharjoittelublogi - Kevään hyllytyskokemukset

Hyllyjen täyttö, järjestys, siisteys/puhdistus ja uusien tuotteiden ja hävikin hoito. Lempipuuhaani.
Olen aina luullut että tämä on ollut melko helppoa ja oppimiseen ei mene kauan.

No ei siihen menekään kauan MUTTA kyseinen tehtävä on monimutkaisempi kuin luulin - vaikka aiemmin olen tehnyt jopa inventaariota ja hyllykartoitusta K-Supermarketissa Oulussa, kun taas tämän puolivuotisen aikana sitä ei minulle (uudelleen)opetettu. Kun taas tämän työharjoitteluni aikana sain käsitellä enemmän hävikkiä ja alennusten laittamista tuotteisiin.

On muutama tärkeä asia mitä pitää muistaa ja mitä opin hyllytyksestä: Tärkeysjärjestys. Aamulla 2 eri ajankohtaa eri prioriteeteille, päivällä toiset, viikonloppuna taas erit. 
Sitten on eri tapa järjestää 'maitopuoli' kuin vaikka muu ruoka. Juomien kanssa oma meininki. Hygienia ja 'non-food' on taas erilaista ja nopeampaa. Karkeissakin vähä poikkeuksia.
'Maito' ja 'maitohyllyt' tarkoittavat kaikkia maitotuotteita (jogurtit, rahkat, viilit, kermat...) mut myös hyllyä missä on myös tuoremehut ja smoothiet. Siellä pyritään aina täyttämään iha piripintaan ja kunnolla - tosi haasteellista mutta opin sen mielestäni hyvin ja nyt tykkään siitä.

Juomat/mehut oli vähän hankalampia koska ne olivat painavampia, kömpelömpiä (ihan kamalia pakkauksia ja heikkoja pahveja joskus!) ja esim alkoholia en tunne ollenkaan koska en ole koskaan juonut enkä juo. Yhden tuotteen etsimisessä saattoi mennä monta minuuttia, pitkä aika. Tykkäsin kuitenkin siitäkin koska järjestys, se on tärkeää. Juomia on myös helppo liikuttaa. 
Kauppaan tuli myös myöhemmin yksi 'siipi' lisää. Alue mikä oli aina ennen vuokrattu sesonkien mukaan jollekin pikkukaupalle sai nyt remontin ja juomavaraston tehtävän. 

Hygieniapuoli oli välillä hidasta koska siellä piti myös järjestellä - esim hammasharja- jne alue oli aina sekaisin. Kuin *asiakkaat olisivat muuttuneet X-Men elokuvien myrskyhahmoksi ja sekoittaneet/kaataneet tuotteet, sama tapahtuu karkkihyllyillä. Pesuaineet jne ovat helppoja.

Karkkien kanssa oli hauskaa. Sain tapella asiakkaiden *levottomuuden ja herkunnälän kanssa. Muuten oli mahtavaa nähdä oman työn tulos kuinka kauniilta se näytti - Hyllyt joko täynnä ja järjestyksessä tai vähän puutteita ja ylimääräiset tuotteet kerätty erikseen/lajiteltu.
Visuaalisen myyntityön kamppanja karkkien kans tulee olemaan erillisellä blogilla.

Opinpahan käyttämään erästä 'Piccolo?'-laitetta laskemaan ja merkkaamaan hävikkiä. Opin myös toimimaan hieman tietokoneen kanssa ja etsimään tuotteita + kuinka paljon niitä on.
Kiitän pomoani ja työntekijöitä siitä että sain tehdä paljon monipuolista työtä vaik Leipä ja Hevi ei tullutkaan niin tutuksi. Pystyin lyhyessä ajassa opastamaan asiakkaita missä tuotteet on jne jopa muutosten jälkeen ('hyllykartat' vaihtuu melkein joka kuukausi vähän)

Kaiken ohessa - varsinkin karkki-, liha- ja maitohyllytyksessä - minulle kerrottiin silloin tällöin pieniä vinkkejä ja toimintapoikkeuksia, jotka auttoivat joskus huomattavasti työnopeutta ja hermoja. Olen oppinut niin paljon ja minulla on kasvanut itseluottamus kaikkiin kaupan tehtäviin, lukuunottamatta niitä joihin minua ei ole perehdytetty. 
Se mitä tarvitsen lisää on työtehokkuutta ja ruokien päiväyksien jatkuvaa tarkkailemista.


Kommentit