Työharjoittelublogi - Kevään kassatyökokemukset

Kesä on tulossa...

Kiitän vaimoani siitä että hän huomautti ja 'passitti' minut tammikuussa Entressen S-markettiin kysymään työharjoittelusta.
Olen siitä lähtien ollut siellä opiskelemassa ja tekemässä töitä, olen saanut tehdä unelmieni hommaa.
(Tai melkein - Jos työssäni olisi mahdollista vielä ohjata ja opettaa esim harjoittelijoita jne niin sitten se olisi)

Olen saanut palvella, ohjata, hoitaa kierrätys + roskat, käyttää monia laitteita, oppia sekä kassatöiden perusasiat että miltei kaikki poikkeukset (paitsi kassavastaavan ja itsepalvelukassan) ja nähdä miten siinä S-Marketissa hoidetaan asiat verrattuna esimerkiksi muihin kauppoihin. 

Ja muuten: Siellä hoidetaan ne aika erinomaisesti vaikka henkilökuntaa on välillä liian vähän, asiakkaat ovat hermostuneita ja kertovat että tämä ongelma on joka viikko ellei joka päivä.

Kirjoitin helmikuun alussa viimeks ja nyt yritän kiteyttää koko aikani siellä nyt muutamaan artikkeliin: 

Ensiksi kassatyöt. Huh ne ovat olleet täynnä toimintaa ja jänniä tilanteita! Miltei joka päivä on saanut käsitellä poikkeuksia, erilaisia toiveita, yrittää opettaa ja ohjata kärsivällisesti hankalia asiakkaita. Ja joskus ollut hankalaa väsyneiden työkavereiden kanssa - erityisesti kassavastaavien kun eivät jaksa minun virheitäni. 
Välillä tuntuu että minulta on oletettu osaamista uusissakin asioissa tai että olen kuullut virheistä joita en tehnyt. Olen kärsinyt huonosta muistista ja huolimattomuusvirheistä...
Opin ennen kesää vasta että olen toiminut välillä liian nopeasti (en ole ehtinyt olla huolellinen, niin hassulta kuin se kuulostaakin) ja panttikuittien laskeminen kassalla (tilitystä varten) ei ollukaan niin järkevää koska sain aina kuulla laskutoimitusten 'mystisesti' olevan väärin.

Näitä lukuunottamatta olen oppinut nopeasti! Se mistä nautin eniten on se että jatkuva virheiden tekeminen on opettanut minua olemaan niin varovainen, että vaikka minusta tuntui että tietty kuitti tai tieto ei ole tarpeellinen niin olen sen kuitenkin ottanut talteen ja kysynyt jälkeenpäin muilta oliko kyseinen tieto tarpeellinen -> ja näin pelastin oman nahkani (ja varmaan asiakkaatkin) useasti ikäviltä tilanteilta. 
Se mistä nautin toisiksi eniten on olla oma itseni, palvella ja myös viihdyttää asiakkaita. Siis minun henkilökohtainen tärkeä tehtäväni on ollut olla sekä myyjä että jutustella :D On ollut ihanaa piristää, helpottaa tai muuten vaan pitää hauskaa satojen asiakkaiden kanssa. 
Olen joskus innostunut liikaa ja asiakas melkein lähti ilman rahojaan tai tapahtui jotain muuta 'järkevää'. Yllätys yllätys senkin olen saanut korjattua melkein kokonaan - olen ylpeä hankkiessani melkein saman taidon mikä yleensä onnistuu naisilta helpommin: Multitask eli kyky tehdä monta asiaa samaan aikaan.

Itsepalvelukassaa ei minulle opetettu. Minulta ei koskaan varastettu mitään. Sain kerran vihaisen asiakkaan koska kysyin eräältä tytöltä henkkareita alkoholin takia (joka myöhemmin osoittautui asiakkaan tyttäreksi) mutta oli tosiaan yllättävää ettei rouva tajunnut että kyseessä on sekä kasuaali lainvaatima tehtäväni että myös vakava kysymys. Kielimuurilla oli vain vähän tekemistä asian kanssa - äiti oli vietnamilainen mutta osasi Suomea tarpeeksi. 

Olen saanut hyvää palautetta muutaman kerran kassalla, mutta oli erityisen ilahduttavaa saada pari jopa viestinä kaupalle ja sitä kautta minulle - sain jopa pari leffalippua pomoltani Finnkinoon! Asiakaspalvelu on ollut aina kivaa, paitsi kun on ollut kyseessä tupakka tai alkoholi kun en niistä tykkää. Olen aina kirjaimellisesti juossut asiakkaiden asioilla kaupassa (tottakai yleensä tuotteiden etsinnän merkeissä) koska pidän siitä niin. Ehkä siksi koska vaihtelu virkistää ja on kiva päästä kassalta pois haha.
Kampanjat olivat melko helppoja mutta niistäkin opin jotain.
Siivosin/pesin mielestäni kassoilla paremmin kuin muut. 
Hoidin ikäraja-asiat mielestäni erinomaisesti kunnes sain vielä tarkan ohjeen siitä että vaikka joku henkilö näyttää olevan oikean ikäinen mutta on alle 30v näköinen - KYSY IKÄÄ. "Okei!"
Ja siitä lähtien voin sanoa että tein sen erinomaisesti jopa rahapelien suhteen.

Kassatyöt tulevat olemaan aina kiva, siisti ja jännittävä osa kaupan töitä mutta vielä enemmän tykkään olla hyllyjen välissä. Yksi suurimmista syistä on että pääsee vessaan heti kun tarvitsee!

Lisää seuraavas blogis... To be continued...

Kommentit